קידום אתרים במנועי חיפוש 2010 – גוגל עושה לנו אקשן

מאת רוני קלבו

החידושים האחרונים במנוע החיפוש של גוגל, שיתקדש ויתהלל, עושים לי שמח. למה? כי מבחינתי כל היופי בתחום הזה של קידום אתרים במנועי חיפוש בפרט ושיווק במנועי חיפוש בכלל, הוא העובדה ששום דבר לא לגמרי מוחלט או ידוע מראש ובטח שלא קבוע.
השינויים האחרונים שגוגל הכניס לתוצאות החיפוש שלו ולאלגוריתם שלמעשה עומד מאחוריהם מאלצים אותי ואת שאר אנשי הקידום / חיפוש בארץ ובעולם לשמן את הגלגלים ולתור אחר ערוצי קידום חדשים ו/או לשים דגש על ערוצים מסוימים יותר מאחרים.

לא עוד אנטי-סוציאליות באונליין
הופעת סרטונים ואימג'ים בדפי התוצאות היא דבר שכבר התרגלנו אליו, אבל עכשיו יש יותר מזה.
אחד החידושים הבולטים הוא הופעה של יותר ויותר אתרים חברתיים בתוצאות החיפוש, ע"ע פייסבוק, טוויטר ופריטי חדשות למיניהם.  למזלנו או שלא למזלנו, האנשים שמאחורי גוגל החליטו שהדבר לא יתפוס את הכסא של אף אחד ולמעשה הביאו לדף תוצאות ארוך יותר.

האמת שעוד לא החלטתי אם הדבר יוצר סרבול או לא, מה שכן, דבר אחד בטוח – בעלי אתרים ואנשי חיפוש למיניהם חייבים לקחת את הדבר בחשבון ולדאוג לכך שהם או הלקוחות שלהם יופיעו בתוצאות החברתיות הרלוונטיות, הווה אומר סרטוני וידיאו (כשהמאזניים נוטים לכיוון יוטיוב, כמובן, והרי הוא בבעלות גוגל), עדכוני טוויטר, פייסבוק, הודעות לעיתונות וכדומה.
הנושא של קידום אתרים דרך פלטפורמות חברתיות מדובר מזה שנים, אבל עתה איש כבר לא יכול לחמוק מהנושא.
באם תרצו בזה ובאם לא, מהיום כבר לא תוכלו להרשות לעצמכם להיות אנטי-סוציאליים.

לאכול הכול ולהשאיר פירורים
חידוש נוסף שגוגל הכניס לפני כחודש הוא הצגה של תפריט פירורי לחם (breadcrumbs) בחלק מתוצאות החיפוש. כך, למשל, בדומה ל-site links אליהם כבר התרגלנו (לינקים לדפים נוספים באתר המופיעים בתוצאות החיפוש, לרוב בעקבות חיפוש שם של מותג), נוכל לנווט עצמנו לדפים נוספים באתר כזה או אחר ישירות מדף התוצאות של גוגל.
על פי הצהרת האנשים של גוגל, הצגת פירורי לחם בתוצאות החיפוש של גוגל מתרחשת לרוב עבור אתרים בהם ה-URL של דף כזה או אחר לא מספק את המידע המספיק לשם הבנת המהות של הדף או ההיררכיה שלו.

לדוגמה: כתובת הדף הזה http://wedoseo.co.il/?p=94 לא מספקת שום רמז לגבי הנושא בו הדף עוסק.
מנגד, אם הכתובת היתה מורכבת ממלים בעלות משמעות, למשל, הסיפור היה שונה.
בהקשר של הדגומה שלהלן, אם באתר wedoseo.co.il היה תפריט פירורי לחם ברור, רוב הסיכויים שגוגל היה משתמש בו ומציג אותו בדף תוצאות החיפוש שלו (על מנת לאפשר לגולש להחליט אם האתר רלוונטי לו או לא).

חשיבות הדבר:
1. אם אתם חושבים כי יותר לינקים בדפי התוצאות של גוגל יכול לתרום לתנועה של גולשים רלוונטים לאתרכם – תפריט
פירורי לחם הוא משהו שכדאי לכם לשקול.
2. אם אתם מוכרים מוצר מסוים והמכירה שלו נעשית באמצעות דפי אתר מסוימים:
א. כדאי שתשלבו את אותם דפים בתפריט פירורי הלחם באתר (בהנחה והדבר אכן הגיוני מבחינה היררכית, כמובן).
ב. כדאי שתוסיפו לינק או כפתור רכישה / הורדה בכל דפי האתר.
כך, באם גולשים יגיעו אליכם דרך תפריט פירורי הלחם ישירות מדף התוצאות של גוגל, לא תחמיצו את ההזדמנות להציע
להם את מוצר הדגל שלכם.

בעלי תוכניות שותפים ואחרים יכולים לנשום (תג קנוניקאל בין דומיינים)
עד לא מזמן בעל אתר יכול היה לנטרל את הבעיה של דפים עם תוכן כפול ע"י שימוש בתג הקנוניקאל rel="canonical"
המצהיר למעשה מהו דף המקור ומהם הדפים המשוכפלים שלו, הווה אומר – מאפשר לגוגל להציג את הדף הנכון בתוצאות החיפוש שלו.
מאמצע דצמבר 2009 הדבר ניתן לביצוע גם בין דומיינים שונים, ע"ע cross-domain rel="canonical"
כך, למשל, בעל אתר המוכר ספרים ומריץ תוכנית שותפים, יכול להצהיר כי האתר שלו הוא אתר המקור בעוד אתרי השותפים, המשתמשים בתוכן שלו, אינם אלא שכפולים שלו.

כרגיל המניע של גוגל מאחורי הדבר הוא להציג תוצאות חיפוש כמה שיותר מדויקות והרי נכון להיום גוגל מציג לא פעם את אותם תכנים באותו דף תוצאות בשל העובדה כי מדובר בדומיינים שונים. שימוש נכון בתג הקנוניקאל בין דומיינים אמור לנטרל את הבעייתיות הזו.
לקריאת הפוסט השלם בנושא בבלוג של גוגל (אנגלית)

זמן זה כסף, גם כשמדובר בזמן טעינה של האתר
חידוש נוסף של גוגל הוא העובדה כי הוא מספק לבעלי אתרים מידע אודות ביצוע האתר שלהם במובן של זמן טעינה.
את המידע ניתן לקבל דרך "גוגל וובמסטר טולס".

משמעות הדבר:
גם אם עד עכשיו היו בעלי אתרים ואנשי שיווק המבקשים לקדם אתרים במנוע החיפוש של גוגל שהתעלמו מהנושא, מהיום התעלמות שכזו פירושה התאבדות. ובמלים אחרות: אם עד עכשיו היו כאלו שלא הבינו שהם מאבדים לקוחות וגולשים בשל זמן טעינה ממושך של האתר שלהם (או דפים מסוימים באתר שלהם, לרוב דפים ובהם הרבה אימג'ים ו/או סרטוני וידיאו) גוגל בא להבהיר להם את זה פעם אחת ולתמיד.
אם זה בגוגל וובמסטר טולס – זה קיים. נקודה.

דברים נוספים שעל מקדמי אתרים לתת עליהם את הדעת:
הצעות גוגל (google suggestions) – יותר ויותר אנשים משתמשים בהצעות שגוגל נותן להם תוך כדי הקלדת מונח חיפוש בתיבת החיפוש, מה שאומר שבעלי אתרים הנמצאים במיקום גבוה על מונח X עלולים לאבד את המבקרים הפוטנציאליים שלהם בשל הופעת מונחים אחרים בהצעות של גוגל.
דבר דומה קורה עבור אתרים שאינם בדף התוצאות הראשון של גוגל עבור המונח שהגולש חיפש ו/או עבור מונחים קשורים שגוגל הציע לגולש בתחתית דף התוצאות, ע"ע "חיפושים קשורים" (realted searches ).

פירוש הדבר שמקדמי אתרים צריכים לשאוף להביא את אתרי הלקוחות שלהם לדף התוצאות הראשון עבור כל מונחי החיפוש האפשריים, לרבות ההצעות שגוגל נותן (בהנחה והם רלוונטיות לתחום העיסוק של אתר הלקוח, כמובן) והחעיפושים הקרובים שהוא מציג.

לא יודעת מה אתכם, אני על סף התקף לב מחוייך מכל השינויים האלו. 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *