ספינקון ישראל 2011

מאת רוני קלבו

אתמול הספינקון בא לארץ בפעם השלישית בשנים האחרונות, אך לצערי הוא לא בא עם בשורה גדולה וההרגשה היתה כי מממני הכנס באו בעיקר כדי לדחוף את מרכולתם.
בהתחלה חשבתי שאולי זה בגלל שיש לי מספיק ידע בתחום (למרות שכאמור בענייני
SEO אף פעם אין דבר כזה – "מספיק ידע"), אלא שלצערי שמעתי טרוניות אפילו מאנשים פחות מומחים בתחום.

אז לפני שסוקרת את מעט הדברים שלקחתי אתי מהכנס,
2 טיפים למארגני הכנס (בארי שוורץ שיבורך):

1. אנשים משלמים כסף טוב כדי לספוג דברים חדשים. נראה לי שיהיה זה חכם, לכנס הבא (בירושלם הבנויה או בכל עיר אחרת בארץ), לברר מה אנשים רוצים לשמוע ואולי לתת יותר זמן לשאלות ופחות להרצאות שבתכל'ס די חוזרות על עצמן.

כל מה שצריך הוא לשלוח מייל לאלו שבאו השנה לכנס ולברר מה תרם להם ומה לא ומה היו רוצים לראות בכנס הבא.

2. אולי כדאי להגדיר את קהל היעד של הכנס ולעשות הפרדה בין אנשים שאין להם כל מושג בקידום אתרים / שיווק במנועי חיפוש לכאלו שיש להם קצת ויותר. כך ההרצאות יהיו מותאמות יותר לקהלים השונים וכולם יהיו מרוצים.

ונעבור לדברים שכן לקחתי אתי מהכנס.

על אנליטיקה, סטטיסטיקה והמרות

לצערי רוב ההרצאות שניתנו בנושא חזרו על עצמן. מה שכן היה ניתן להוציא מבליל מילות השיווק העצמי היה:

1. זיהוי בעיות מעקב – לפני שמתחילים לנתח את הנתונים הסטטיסטיים של האתר, חשוב לבדוק שאין בעיית מעקב. זה משהו שנתקלתי בו לא מעט לאחרונה עם לקוחות שונים אצלנו ועל כן חושבת שזו היתה הערה / הארה במקום.
הדרך לעשות זאת היא באמצעות בדיקת "הפניות עצמיות" (Self-refferals). אם מזוהות הפניות שכאלו, הרי שיש לנו בעיה ויש לבצע הגדרות מחדש.

בהקשר הזה "נינג'ת האנליטיקס" ציין את האתר SitesCanga עליו טרם שמעתי. מדובר בכלי שיכול לבצע בדיקת תקינות של קוד המעקב בגוגל אנליטיקס (לוודא שאכן הותקן כראוי). האתר מציע בדיקת חינם, אז בהחלט שווה להשתמש בו.

2. סגמנטציה – תוצאות מבחני A/B שלא מצביעות על הבדל בין 2 אופציות או יותר (השוואה בין דפי נחיתה למשל) לא בהכרח מעידה על כך שהחלופות שנבדקו זהות באפקטיביות שלהן. יש להעמיק ולבחון סגמנטציה, למשל ע"י מיקום גיאוגרפי של המשתמשים.
דניאל וייסברג סיכם זאת במשפט פטאלי אך חמוד:
Segment or Die.
בדוגמה שניתנה בהרצאה נמצא כי דף נחיתה מסוים הביא ליותר מכירות בישראל אך הן לא נספרו כי הן נעשו טלפונית בעוד המכירות באזורי גיאוגרפיים אחרים נעשו אונליין.

3. מודל המרה – המרה יכולה להיות הרבה דברים ולהגיע מלא מעט מקורות (קליק ראשון על מודעה, קליק אחרון, הפנייה מאפיליאט, כניסה ישירה לאתר וביצוע רכישה לאחר ביקורים קודמים וכולי). כיוון שכך, יש להחליט על מודל המרה ולדבוק בו.
הווה אומר להחליט, למשל, כי המרה = כל מי שנכנס מאתר
X לא משנה איזה מסלול הוא עבר לפני.

בהקשר הזה חשוב לציין כי KPI הוא קיצור של הצירוף Key Performance Indicators והכוונה היא לכל דבר שמגדיר בעצם את היעד (goal) שלנו, בין אם זו מכירה, יצירת קשר, הורדה של מוצר וכו'.

4. פוטנציאל גדילה – מעבר לערך ההמרה (conversion value) יש לחשוב גם על פוטנציאל הגדילה / החשיפה למוצר אותו מנסים לקדם. פוטנציאל גדילה מדבר על זיהוי מקורות היכולים להביא לרכישות / רווחים / לקוחות נוספים בעתיד. דבר זה מדגיש את החיפוש אחר נישות חדשות בין היתר ע"י חקרית הדמוגרפיה של היוזרים הקיימים במערכת (מאיפה הם בעולם, התנהגות הגלישה שלהם, מאפיינים טכניים כמו דפדפנים, רזולוצית מסך ועוד).

על SEO בעולם לוקאלי / סלולארי / אפליקטיבי

בהקשר הלוקאלי להלן כמה דברים שחשוב לזכור:

ברמת האתר

1. אם לעסק יש יותר מסניף אחד, כדאי ליצור דף תוכן לכל סניף.

2. יש לקשר site wide לדפי הסניפים השונים.

3. יש להוסיף לאתר "מפת אתר מקומית" – בדיוק כמו מפת האתר האקסמלית הרגילה שרובנו מכירים, יש מפת אתר מקומית, המונה את דפי הסניפים השונים באתר.
ליצירת מפה זו, ניתן להשתמש ב-GeoSitemap.xml או KML file.
חשוב לציין כי
יש ליצור קובץ KML לכל URL (= כתובת של דף סניף ספציפי) שכן קובץ ה-KML לא מקבל יותר מ-URL אחד בקובץ.

4. בלי קשר לציון כתובת העסק / הסניפים השונים לאורך האתר כולו, מלים רלוונטיות למיקום העסק הן משהו שכדאי לכלול בתוכן האתר.

ברמת הפלטפורמה המקומית
(
google places וחבריו ב*בינג, יאהו וכולי)

1. ציון של אתר הנמצא בקרבת העסק שלך, מעלה את הסיכויים להופיע בתוצאות המקומיות גם על חיפושים של אותו אתר ועל כן כדאי ביותר. מומלץ גם לקשר לאותו אתר.

2. מומלץ ביותר להגיע ל-100% השלמה של הרישום (למלא את כל הפרטים, החל בכתובת וכלה באמצעי תשלום, שעות פתיחה והוספת סרטוני וידיאו).

3. הופעה מקודמת – תמורת סכום סמלי בהחלט של סך הכל 25$ ההופעה של העסק בגוגל פלייסס יכולה להופיע בצורה בולטת יותר (ממורקרת בצהוב).

4. כדאי להירשם לכמה שיותר אתרי סקירה (דוגמת yelp, bizrate וכדומה) שכן ככל שיותר מקורות מזכירים את העסק שלך, הופעתו בחיפוש הלוקאלי תוצג גבוה יותר בדף התוצאות. בהקשר הזה בגוגל פלייסס יש היום את מה שנקרא HotPot – מודול המאפשר להעלות המלצות על עסקים לרבות ביצוע דירוג שלהם.

בהקשר הסלולארי:

1. יש ליצור מפת אתר מוביילית – Mobile XML.
2. יש להתאים את עיצוב האתר למגבלות הסלולארי.
3. יש לדאוג למהירות העלאה מינימלית של האתר בסלולארי.
4. כדי לגבור על בעיות
SEO היכולות לנבוע מהופעת אותו תוכן בכתובות דף שונות ו/או הופעת תוכן שונה באותה כתובת שף (דבר הנדרש מהתאמת האתר לסלולארי), יש להשתמש באותו תוכן ובאתר אחד:
one site, one content, different Dress.


בהקשר של אפליקציות לסלולארי

הדוגמה בהרצאה עסקה באופטימיזציה של אפליקציות לחנות האפליקציות של Apple:

1. כניסה לאינדקס של אפל דורשת תשלום ומותנית באישור המערכת.

2. יש לבצע מחקר מלים לשם הבנה מה אפל אוהבת לקדם אצלה מבחינת אפליקציות, ובמלים אחרות – אילו מונחים בולטים בקרב האפליקציות המובילות של אפל? באותו אופן יש לבדוק בלוגים שכותבים על הנושא כמו גם אתרים חברתיים כדגומת פייסבוק וטוויטר.

3. יש להשתמש במילות מפתח בשם האפליקציה.

4. כדאי לפנות ליוזרים ולבקש מהם לסקור ולדרג את האפליקציה.

5. יש לקשר לאפליקציה מאתר הבית של העסק, כמו גם מאפליקציות אחרות.

6. כדאי לעדכן את האפליקציה לעתים תכופות (אנשים נוטים להוריד את האפליקציות העדכניות ביותר).

לסיכום,
אם מפתיחת הפוסט משתמע טון נגטיבי-פולני-קנטרני, הרי שזה רק בגלל שהיו לי ציפיות גבוהות מהכנס. בסך הכל מברכת על כל כנס מקצועי בנושא קידום אתרים ושיווק במנועי חיפוש ומודה, גם אם יוצאת עם מעט הארות, הרי שזה גם משהו. ממליצה בחום לכל מי שמעולם לא היה ומתעניין בנושא!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *