מרוב פרסומות חטפתי סחרחורת: על הקרוסלה של גוגל ועוד

אנחנו כבר רגילים לזה שגוגל לא מפסיקים לחדש ועדיין – כל פעם שצץ לו משהו חדש מבית גוגל, האדמה רועדת, אנשים קצת נזעקים ואז אחרי כמה ימים, כולם מוצאים שוב את הידיים והרגליים וההיסטריה שוככת.

לפני פחות משבוע הוכרז על עדכון פינגווין נוסף (פינגווין 2.1) שאמור היה להשפיע על כ- 1% אבל בשווקים שאני מתרועעת בהם (באירופה ובארץ) טרם נראה שינוי משמעותי אם בכלל (ע"ע העובדה שאתרים עלובים שכתר הספאם לראשם עדיין נמצאים בדפי התוצאות הראשונים בגוגל – ולהוכחה חפשו "צימר" ותציצו בפרופיל הלינקים של rrr.co.il ותבינו על מה אני מדברת).

את הקרוסלה של גוגל ניתן למצוא בתוצאות החיפוש בישראל רק לעתים רחוקות (חיפושים מאוד ספציפיים) אבל לא רחוק היום בו היא תהיה חלק אינטגרלי מתוצאות החיפוש, מה שכמובן יביא לירידה נוספת של תוצאות החיפוש הגנריות, אי שם קרוב לגבול ה-below the fold  הכה מאיים.
רק כדי לסבר את העין, זה מה שאני רואה מעל ה-fold (הקו שמעבר לו עליי לגלול עם העכבר מטה כדי לראות את שאר המידע בדף) במסך הלפטופ ה15 אינץ' שלי כשאני עושה חיפוש על "מוזיאון תל אביב":

Google Carousel

תוסיפו לזה את תוצאות החיפוש המקומיות שגוגל נותן להן קדימות, מודעות האדוורדס בליווי תמונות מסיחות דעת ותוצאות ויקי ענקיות / מפות הגעה לעסק כזה או אחר וכן את העובדה שחיפוש מלים ממותגות (שם מותג או מחרוזת מלים המשלבת בתוכה את שם המותג) בהכרח מעלה את אתרי המותג והדפים החברתיים שלהם לפני כל תוצאה אחרת (לא כולל ויקיפדיה וגם זה רק בחלק מהמקרים) והרי שהקרב על התוצאות הגנריות הוא לא רק אדיר – במקרים מסוימים בכלל לא בטוח שכדאי לצאת אליו.

אני לא נוטה לפסימיות, אבל כשחושבים על שוק האפיליאציה (affiliation) – אין ספק שהחידושים האחרונים של גוגל פוגעים בלא מעט בתי עסק. אם אני שותפה עסקית של איסתא, למשל, ופעם יכולתי למצוא את האתר שלי בתוצאות החיפוש בגוגל גם על המונח "איסתא" או "טיסות צ'רטר איסתא" הרי שהיום הסיכוי שלי להתמקם על דירוג גבוה על החיפושים הנ"ל הוא ממש נמוך.
תכתבו "איסתא" בגוגל ותראו שיש אתר אחד בעמוד הראשון שאינו קשור לאיסתא ישירות (ואני מהמרת שהוא לא יישאר שם עוד הרבה זמן).

האמת? גם אם אסיר את כובע ה-SEO ואצא לרגע מנעלי מקדמת האתרים שלרגליי קשה לי להגיד שאני מבינה את הטעם בתוצאות הקרוסלה הללו. את האינטרס של גוגל לקדם עסקים שמשלמים לו – את זה אני מבינה יופי, אבל כשזה מגיע לחיפוש של מוזיאון – למה להסיט את דעתי מהכוונה המקורית שלי ולהראות לי שאנשים שחיפשו את מוזיאון ת"א חיפשו גם את פארק הירקון או מוזיאון ישראל או פאקינג (סליחה על הצרפתית) מדעטק שהוא בכלל בחיפה?

עד לא מזמן האמנתי שגוגל דואגים לי במובן של סיפוק מידע אמין לא משנה מי אני, מאיפה באתי ולאן אני הולכת. זה נפלא כשאני מקבלת תוצאות מקומיות כשעושה חיפוש בסלולארי, אבל אם אני ברחוב בן יהודה בתל אביב ומנסה להיזכר בפיצריה המעולה מפלורנטין – לא יתכן שלא אקבל את שם הפיצריה כי אני לא באזור הספציפי ולא זוכרת את שמם המקום או השכונה…

במלים אחרות:
אם כבר קרוסלה תנו לי אותה מתחת לתוצאות הרלוונטיות לחיפוש שלי ולא בראשן
Tel aviv museum - people searched also for
אם כבר חיפוש מקומי – תשאלו אותי אם זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו
אם בוקסת ויקי ענקית – אפשר לוותר על תוצאת ויקי מימין
Wiki google neil young
או במשפט אחד:
אם אתה מנוע חיפוש תנהג כמו מנוע חיפוש. אם אתה מנוע פרסום – אל תסתתר מאחורי שם הנעורים שלך 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *