א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   כ   ל   מ   נ   ס   ע   פ   צ   ק   ר   ש   ת

אדוורדס (adwords) 
אדסנס (adsense) 
אינדקס מנוע חיפוש 
אלגוריתם 
אנאליטיקס 
בניית קישורים 
גוגל אדסנס 
גוגל אלרטס 
גוגל אנאליטיקס 
גוגל דאנס 
גוגל דודל
גוגל וובמסטר טולס 
גוגל פינגווין
גוגל פנדה 
גיל דומיין  
דירוג דף 
דף כניסה 
המרה (Conversion) 
הנחיות גוגל לוובמאסטרים (Google Webmaster Guidelines) 
הפניית 301  
התראות גוגל (Google alerts) 
זחלן
זמן לביט הראשון (TTFB)
חוות לינקים 
מונח מפתח (Keyword) 
מונח מפתח ארוך זנב (Long Tail Keyword) 
מונח מפתח ממותג 
מחקר מילות מפתח 
מפת אתר 
מפת אתר Xmlית (Xml sitemap) 
ניהול מוניטין 
ניטור מוניטין 
סמכות דומיין (domain authority) 
עיצוב רספונסיבי (responsive design) 
פרסום קונטקסטואלי (Contextual Advertising) 
קובץ רובוטס (robots.txt) 
קידום אתרים (search engine optimization או SEO) 
קידום אתרים חברתיים ( social media optimization או SMO) 
קישור ויזואלי 
קישור חיצוני 
קישור טקסטואלי 
קישור נכנס (backlink / inbound link) 
קישור פנימי 
קישור עמוק 
קישור שבור 
רובוט סריקה 
שיווק במנועי חיפוש (search engine marketing או SEM) 
שיווק ברשתות חברתיות (social media marketing או SMM) 
תג כותרת (title tag) 
תג קאנוניקאל 
תגיות pagination 
תג nofollow 

תג תיאור (description tag) 
תג מחבר (author) 
תגיות מטא (Meta tags) 
תוכן כפול (Duplicate Content) 
תפריט פירורי לחם (breadcrumbs)

א


אדוורדס
מערכת הפרסום של גוגל המבוססת על מודעות מסוגים שונים (טקסט, תמונה, וידיאו) המופיעות בתוצאות החיפוש (במחשבים שולחניים, ניידים ומכשירי מובייל כאחד) ואשר התשלום עליהן הוא בצורת PPC – תשלום פר קליק.


אדסנס
ראה “גוגל אדסנס” (adsense) 


אינדקס מנוע חיפוש
המקום בו מאוחסן כל המידע שהזחלנים של מנועי החיפוש אוספים. ממקום זה נשאבים דפי אתרים כתשובה לשאילתות חיפוש מצד היוזר.


אלגוריתם
נוסחה מתמטית המסייעת למנועי חיפוש בהחלטה אילו דפי אתר להציג בתוצאות החיפוש שלהם.


אנאליטיקס
ראה “גוגל אנאליטיקס” .

ב


בניית קישורים
תהליך של השגת קישורים לאתר לשם שיפור הדירוג שלו בתוצאות מנועי החיפוש ומשיכת תנועת גולשים רלוונטית.

ג


גוגל אדסנס
רשת פרסום קונטקסטואלי מבית גוגל המציגה מודעות (טקסט, תמונה, וידיאו ואנימציה) בהתאם לתוכן דף האתר בו הן מופיעות.


גוגל אלרטס
ראה התראות גוגל (Google alerts) 


גוגל אנאליטיקס
מערכת ניתוח סטטיסטית מבית גוגל. המערכת חינמית ומאפשרת מעקב אחר תנועת המבקרים באתר, דפי תוכן מובילים, מונחי מפתח נפוצים ועוד.
להרשמה: Google Analytics


גוגל דאנס (Google dance)
מונח עבר המציין עדכון אינדקס של גוגל. כיוון שהיום גוגל מעדכן את האינדקס שלו באופן תדיר המונח הזה כבר לא תקף.


גוגל דודל (Google Doodle)
הלוגו של גוגל במנוע החיפוש העובר לא פעם התאמות ושינויים עיצוביים ברוח אירוע או אישיות חשובה הקשורה במדינה ספציפית ובתאריך של אותו יום. כך, למשל, בחג פורים סיכוי גדול שנמצא בגוגל ישראל גוגל דודל של מסכות ושאר תחפושות, בפסח איזה גפילטע וכן הלאה.
ראה “גוגל דודל מהחלל“.


קונסולת חיפוש (Google Webmaster Tools / Search Console לשעבר)
כלי ניהול אתרים מבית גוגל המספק מידע אודות אספקטים שונים באתר, למשל מונחי החיפוש המובילים אליו, כותרות חיצוניות כפולות, לינקים פנימיים וחיצוניים וכן שגיאות שרת מסוגים שונים.


גוגל פינגווין
עדכון אלגוריתם של גוגל מאפריל 2012 שמטרתו להילחם בפעילות הספאם ברשת ע”י הענשת אתרים הנוקטים בשיטות קידום פסולות כמו בניית קישורים מאסיבית.


גוגל פנדה
עדכון אלגוריתם של גוגל מפברואר 2011 שמטרתו לשפר את תוצאות החיפוש כך שיציגו אתרים רלוונטיים בעלי תוכן מקורי וייחודי, בעלי ערך מוסף, התורמים לגולש.


גיל דומיין
זמן הקיום של הדומיין. בהקשר של SEO מדובר בפקטור משמעותי המשפיע על מידת הסמכות שיש לאתר ברשת.
גיל דומיין נחשב לאינדיקטור של אמינות המסייע למנועי החיפוש השואפים לספק תוצאות אמינות לגולשים.
ראה גם “סמכות דומיין”.

ד

דירוג דף (Page Rank)
ערך המצביע על חשיבותו של דף אתר מסוים. לינק לאתר מסוים נחשב כהצבעה בעד אותו אתר ובהתאם לכך, בהנחה ומדובר באתר איכותי, משפיע על הדירוג שלו במנוע החיפוש גוגל.
גוגל כבר אינו מציג מדד זה.


דף כניסה
דף אתר דרכו נכנס מבקר לאתר.

ה


המרה (Conversion)
השגת מטרה מוגדרת בפרסום אונליין, למשל שליחת טופס, רישום לאתר, לחיצה על מודעה, רכישת מוצר וכן הלאה.


הנחיות גוגל לוובמאסטרים (Google Webmaster Guidelines)
אוסף הנחיות מבית גוגל המיועדות לוובמאסטרים ועוסקות באספקטים העיצוביים, התוכניים והטכניים של האתר.
לחץ לקריאת הנחיות למנהלי אתרים


הפניית 301
הפנייה קבועה של דף אתר בכתובת מסוימת לכתובת אחרת.
בהקשר של קידום אתרים, מדובר בשיטה מומלצת ביותר של חילופי כתובות (לרוב כתוצאה מעדכון העיצוב  או הדומיין של האתר) שכן היא מאפשרת לשמר את דירוג הדף, הלינקים המצביעים עליו ומיקומו בתוצאות בחיפוש של המנועים השונים.הפניית 302 – הפנייה זמנית של דף אתר בכתובת מסוימת לכתובת אחרת.


התראות גוגל (Google alerts)
שירות של גוגל המאפשר לקבל התראות על אתרים ודפי אתרים בנושאים שונים בהתאם למונחי מפתח מוגדרים.
לחץ כאן למעבר ולהגדרת התראות

ז


זחלן
ראה “רובוט סריקה” .


זמן לביט הראשון (TTFB)
מדד המצביע על מידת התגובתיות של שרת או מקור רשת אחר.
ה-TTFB מודד את משך הזמן מהרגע שיוזר ביצע בקשת http ועד לביט הראשון של הדף התקבל ע״י הדפדפן של אותו יוזר.

ח


חוות לינקים
קבוצת אתרים המקושרים ביניהם, לשם הגדלת הפופולאריות הקישורית של כל אחד מהאתרים החברים בה, ואשר נוצרו למטרות קידום בלבד. כיום, במיוחד לאור עדכוני פינגווין האחרונים, שימוש בחוות לינקים הנו אקט מסוכן ואף מטופש שכן הוא יכול להביא לפסילת האתר והדחתו מתוצאות החיפוש.

מ

מונח מפתח (Keyword)
מונח חיפוש רלוונטי לתחום העיסוק של אתר מסוים, המורכב ממילה אחת או יותר, שהגולש מקליד בתיבת החיפוש של המנוע.


מונח מפתח ארוך זנב (Long Tail Keyword)
ביטוי מפתח המורכב מיותר משתי מלים, למשל “טיפים  לקידום אתרך ברשת”. מונח ארוך זנב מתקשר לחיפוש ספציפי יותר מצד הגולש ועל כן יש לו סיכוי גבוה יותר להביא להמרה. במלים אחרות, ביטוי ארוך זנב נהנה ממעט תנועה אך איכותית.


מונח מפתח ממותג
מונח מפתח המכיל בתוכו את שם המותג. למשל, “סטימצקי מבצעים”.


מחקר מילות מפתח
התהליך שבו מחליטים על מונחי המפתח הרלוונטיים לאתר מסוים בהתבסס על מונחי חיפוש של לקוחות / משתמשים פוטנציאליים, מתוך מטרה לקדם את האתר על אותם מונחים כך שאלו יהנו מדירוג גבוה במנועי החיפוש השונים.
לשם ביצוע מחקר זה משתמשים בכלים שונים (למשל, “מתכנן מילות המפתח של גוגל” או SEMrush) וכן מבצעים חקר מתחרים, גם באמצעות הכלים שהוזכרו אך גם ע”י בחינת העוגנים הטקסטואליים המצביעים על אתרי המתחרים או על דפים בתוך האתרים שלהם (עוגני הלינקים הפנימיים).


מפת אתר
דף אתר הכולל רשימה של כל דפי האתר, העיקריים או כולם, תלוי בכמות הדפים באתר והייחודיות של כל אחד ואחד מהם.


מפת אתר Xmlית (Xml sitemap)
מפת אתר המוצגת בקובץ XML, המיועדת לספק מידע למנועי החיפוש אודות דפי האתר החשובים שלך.
מפת אתר xmlית בסיסית כוללת לרוב את המידע הבא עבור כל אחת מכתובות הדפים הרשומים בה:
תכיפות העדכון של הדף (Changefreq)
מועד העדכון האחרון של הדף (Lastmod)
חשיבות הדף ביחס לשאר הדפים באתר (Priority)

נ


ניהול מוניטין
ניהול המוניטין של עסק או אינדיבידואל מתוך מטרה לשמר ו/או לפתח מוניטין חיובי.
בהקשר של קידום אתרים, ניהול מוניטין יבוא לידי ביטוי ע”י ביצוע מעקב שוטף אחר מוניטין המותג (“ניטור מוניטין”), קידום תכנים חיוביים ודחיקתם של כאלו שליליים.


ניטור מוניטין
מעקב אחר המוניטין של מותג (עסק או אינדיבידואל) מתוך מטרה להתעדכן בפופולאריות ובתפיסה הציבורית של אותו מותג לשם ניהולו בצורה מוצלחת.

ס


סמכות דומיין (domain authority)
אחד הגורמים המשפיעים על דירוגו של אתר במנועי חיפוש. סמכות דומיין נשענת על גיל הדומיין וכן גודל האתר והפופולאריות שלו.
בנוסף, אתר הנחשב לבעל סמכות נהנה משיעור סריקה גבוה יותר, כך שדפי תוכן חדשים זוכים להיכנס לאינדקס של מנועי החיפוש במהירות גבוהה יותר.

ע

עיצוב רספונסיבי (responsive design)
עיצוב אתרים בצורה המאפשרת חוויית צפייה אופטימאלית – קריאה וניווט קלים תוך שימוש מינימאלי באופציות הגלילה (מעלה-מטה ולצדדים) ושינוי הגודל – במכשירים שונים (מחשבים נייחים, ניידים, טאבלטים ופלאפונים).
בעיצוב רספונסיבי לאתר הבית ולגרסת המובייל שלו תהיה אותה כתובת (URL) אך הפיצ’רים השונים יוצגו בהתאם לגודל המסך (במכשיר סלולארי, בשל המסך הקטן, נראה פחות אימג’ים וטקסט ואף תפריט הניווט יכול להיות פשוט יותר).

פ


פרסום קונטקסטואלי (Contextual Advertising)
תוכניות פרסום המבססות את המודעות שלהן על התוכן המוצג בדף האתר.
לדוגמה: גוגל אדסנס (adsense) 

ק

קובץ רובוטס (robots.txt)
קובץ טקסט הממוקם בתיקייה הראשית של האתר הכולל הנחיות לרובוטי הסריקה של מנועי החיפוש השונים, במובן של אילו דפי אתר מיועדים לעיני ציבור הגולשים הרחב (=ניתן לסרוק) ואילו לא.


קידום אתרים (search engine optimization או SEO)
תהליך נרחב הכולל מגוון פעולות, באתר ומחוצה לו, שמטרתן לשפר את איכות וגודל התנועה לאתר המגיעה ממנועי חיפוש.


קידום אתרים חברתיים ( social media optimization או SMO)
טיוב (אופטימיזציה) של פעולות ברשתות חברתיות מתוך מטרה להגביר את המודעות הציבורית למותג מסוים (מוצר, שירות, אינדיבידואל או עסק) ולהגדיל את התנועה לאתר העומד מאחורי אותו מותג.
כיוון שמנועי חיפוש נשענים יותר ויותר על המלצות גולשים ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר וגוגל פלוס, הרי שאופטימיזציה של הפעילות ברשתות חברתיות תורמת משמעותית לקידום האתר ולדירוג שלו במנועי חיפוש.

קישור ויזואלי
קישור בעל עוגן ויזואלי כמו תמונה או כפתור באתר.


קישור חיצוני
קישור היוצא מאתר אחד ומוביל לאתר אחר.


קישור טקסטואלי
קישור בעל עוגן טקסטואלי.


קישור נכנס (backlink / inbound link)
קישור לאתר או לדף אתר המגיע מאתר אחר. קישורים נכנסים הם פקטור חשוב בקידום אתרים, כל עוד הם איכותיים (מגיעים מאתרי סמכות החולקים אותה נישה ונהנים מתנועת גולשים איכותית ומתכנים רלוונטיים).


קישור פנימי
קישור בין דפים באותו אתר.


קישור עמוק
קישור המוביל לדף פנימי באתר.


קישור שבור
קישור המוביל לדף בכתובת שגויה או לא קיימת.
קיומם של קישורים שבורים פוגעים בביצועי האתר ובאמינות שלו בעיני הוגלשים ומנועי החיפוש כאחד.

ר


רובוט סריקה
תוכנה אוטומאטית הסורקת אתרים ודפי אתרים ברשת במטרה לספק נתונים עדכניים למנועי החיפוש.
נקרא גם “זחלן” או “עכביש”.
לרובוט הסריקה המרכזי של מנוע החיפוש גוגל קוראים גוגלבוט (Googlebot), מנוע החיפוש בינג מפעיל ארבעה זחלנים: Bingbot, Adidxbot, MSNbot ו-BingPreview, בעוד המנוע של “יאהו” משתמש בזחלן Bingbot של בינג.

ש


שיווק במנועי חיפוש (search engine marketing או SEM)


שיווק ברשתות חברתיות (social media marketing או SMM)

ת

תג כותרת (title tag)
אלמנט html היוצר את הכותרת של דף אתר. בהקשר של קידום אתרים, וכיוון שכותרת הדף היא זו שמופיעה בצורה מודגשת (בצבע כחול ועם קו תחתון) בתוצאות החיפוש, חשוב לנצל את תג הכותרת ולנסחו באופן אטרקטיבי ומניע לפעולה תוך הכללת מונחי מפתח רלוונטיים לתוכן של דף האתר המדובר.
תג כותרת אופטימאלי בהקשר של SEO יהיה כזה המורכב מלא יותר מ-70 תווים כולל רווחים.


תג קאנוניקאל
תג המטפל בתכנים כפולים או מאוד דומים ע”י כך שהוא מצביע על דף התוכן המקורי כסמכות העליונה.
התג מוגדר בחלק ה-<head> של קוד הדף ונראה כך:

<link rel=”canonical” href=”http://www.mysite.com/the-original-content-page>


תגיות pagination
תגיות המוספות לסדרה של דפים בעלי מהות זהה אך תוכן שונה (למשל, רשימת עסקים בתחום מסוים הנפרשת על מספר רב של דפים).
למידע בנושא


תג nofollow
תג המוסף לקישור יוצא שלא רוצים שרובוטי הסריקה של מנועי החיפוש יעקבו אחריו. תוספת התג לקישור מונעת זליגה של page rank לדף המקושר.


תג sponsored
תג המוסף לקישור יוצא המצהיר כי מדובר בקישור ממומן, שנרכש בכסף לצרכי פרסום ועל כן לא אמור להעביר כוח לאתר שעליו הוא מצביע


תג תיאור (description tag)
אלמנט html המתאר את תוכן דף האתר אליו הוא שייך.
בדומה לתג הכותרת של הדף, גם תג התיאור צריך להיות מנוסח באופן ברור ומניע לפעולה תוך שימוש במונחי מפתח רלוונטיים לתוכן, שכן התיאור הכתוב בו הוא זה שמוצג בתוצאות החיפוש של המנוע.
תג תיאור אופטימאלי בהקשר של SEO הוא כזה הכולל 150-160 תווים כולל רווחים. ניתן להגדיר “תג תיאור” ארוך יותר אך 150-160 התווים הראשונים הם אלו שיוצגו בדפי תוצאות החיפוש של המנוע.


תג מחבר (author)
תג המקשר בין פריט תוכן מסוים למחבר העומד מאחוריו. בימים בהם ״גוגל פלוס״ היה קיים, התג היה מרפרר אליו.


תגיות מטא (Meta tags)
אלמנט html או xhtml בדף אתר הממוקם בחלק ה-<head> של קוד הדף, המספק מידע אודות אותו דף. תג תיאור, למשל, הוא תג מטא (meta name=”description”).


תוכן כפול (Duplicate Content)
תוכן מועתק (במלואו או קרוב לכך) שמנועי החיפוש נמנעים מלהציג בתוצאות החיפוש שלהם


תפריט פירורי לחם (breadcrumb navigation)
תפריט המסייע לגולשים ולזחלנים של מנועי החיפוש להבין את מיקומם בהיררכיית האתר.
תפריט פירורי הלחם ממוקם בדרך כלל בראש הדף ונראה כך:
עמוד הבית > כותרת קטגורה ראשית > כותרת קטגוריה משנית > כותרת פריט התוכן